Monday, 27 October 2014

5 tanda anda mengalami kekurangan protein.

Assalamua'laikum.

Pernah tak anda mengalami masalah kesihatan tetapi anda sendiri tidak sedar yang sebenarnya anda sedang mengalami masalah. Atau anda tahu anda sedang mengalami masalah tetapi tak tahu apa dan mengapa yang sedang mengganggu kesihatan anda.

Entry kali ni saya nak ceritakan 5 tanda yang dialami oleh mereka yang kekurangan sumber protin di dalam badan.


1) Berasa letih dengan tiba-tiba. Terutamanya bila anda rasa          anda sudah cukup rehat.
   Jika tiba-tiba anda merasa untuk tidur sekejap disiang hari disebabkan terlalu mengantuk (sebelum ni tak pernah pun). Ataupun tiba-tiba hilang fokus dan tidak bersemangat, ini mungkin menunjukkan anda kekurangan protin di dalam badan.



2) Merasa letih sewaktu mengangkat berat, berlari atau                  melakukan aktiviti yang perlukan banyak tenaga.
   Kekurangan protin akan menyukarkan otot2 anda dibina semula selepas aktiviti2 lasak. Bila badan     anda terlalu dibebankan dengan aktivi lasak, tisu dan otot badan akan semakin "terbeban". Ini menyebabkan anda semakin lemah.



3) Anda tidak berbadan tegap atau sasa seperti sebelum ni.
   Jika anda kekurangan protin, otot anda akan kelihatan "lembik". Ini kerana badan anda akan               mengambil sumber protin dari "tisu" badan yang ada dibadan anda sendiri untuk menampung kehendak protin badan anda.



4) Luka dan cedera lambat sembuh.
    Kekurangan protin bukan sahaja menyebabkan masalah pada pertumbuhan otot anda selepas               aktiviti lasak, tetapi ia juga akan menyebabkan luka/cedera anda lambat sembuh. Ini kerana protin       diperlukan untuk memperbaharui "tisu" badan yang baru. Badan anda tidak boleh menghasilkan protin sendiri.


5) Rambut gugur / kuku rosak.
   Bila protin tidak cukup, badan anda akan mula "menyimpan" protin di dalam badan untuk perkara-     perkara yang lebih penting. Untuk itu, badan anda akan mula berhenti menyalurkan protin ke pertumbuhan rambut dan kuku.




Apa yang perlu dilakukan?

Anda perlu makan makanan yang kaya dengan sumber protin. Diantaranya daging dan sumber tenusu. Keperluan protein setiap orang dewasa ialah antara 132 gram -- 200 gram (bagi yang berat badan dalam 60 kg). Manakala untuk kanak-kanak berumur 1-6 tahun ialah 17 -- 23 gram dan kanak-kanak berumur 7-12 tahun ialah 32 -- 46 gram.


Atau untuk lebih mudah, anda boleh mengambil Energizing Soy Protein (ESP) dari Shaklee. Ia adalah sumber protin dari Non-GMO kacang soya, rendah GI dan mempunyai 9 asid amino yang diperlukan oleh badan. Yang pasti ia juga sesuai untuk yang mengambil diet sayuran (Vegetarian).

Untuk lebih info tentang ESP Shaklee, boleh baca di Kelebihan Energizing Soy Protein Shaklee

Credit : http://www.nomeatathlete.com/



Jika anda membeli produk Shaklee dari saya, anda akan dapat konsultasi secara percuma dari saya tanpa had.

Berminat untuk mencuba produk Shaklee di atas, boleh hubungi saya.

Penghantaran secara percuma di kawasan Teluk Pulai, Sungai Udang, Telok Gadong dan kawasan sekitarnya.

Nisha
Pengedar Shaklee Klang.
012-5425600
Shaklee Independent Distributor ID 912861