Monday, 23 November 2015

Antara 4 fungsi utama Vivix Shaklee yang sangat berbaloi untuk dibeli.

Di dalam satu penemuan utama, kajian klinikal terkini menunjukkan ramuan aktif Vivix Shaklee berupaya mengaktifkan pengawalan utama genetik yang menolong melambatkan penuaan pada tahap sellular.




Melawan penuaan pada tahap sellular dan lebih dari itu.

Di dalam kajian makmal, ramuan Vivix Shaklee telah menunjukkan ia memberi impak kepada 4 mekanisma utama penuaan pada tahap sellular.

1) Melindungi dan membaiki sellular DNA.

2) Memberi impak positif kepada pengawalan genetik.

3) Menggalakkan biogenesis (pembentukkan baru) mitochondria.

4) Melambatkan pembentukan protin AGE (Advanced Glycation End products).




Vivix Shaklee juga menolong menjaga dan memelihara:

1) Kesihatan jantung.

2) Kesihatan otak.

3) Kesihatan sistem imun.

4) Kesihatan sendi.

5) Perlindungan antioksidan.

6) Peningkatan tenaga pada tahap sellular.






Saya Nisha, pengedar bebas Shaklee anda. Penghantaran secara percuma atau COD di kawasan Sungai Udang Klang, Kampung Delek, Telok Gadong, Teluk Pulai dan kawasan sekitarnya.

Untuk yang berada di luar kawasan, penghantaran melalui khidmat Pos Laju, GDex atau Nationwide diseluruh Malaysia.

Hubungi saya segera. Anda akan dapat konsultasi cara makan yang betul dengan menjadi customer saya.

















Nisha
Call/Whatssap/Telegram : 012-5425600
Shaklee ID : 912861


Mee udang Mak Teh sedap di Kuala Sepetang, Perak.

Assalamua'laikum...... Dah lama bersawang blog ni. Last update bulan November 2015. Huhuhuhu...... Nak kata sibuk, tak tau lah nak kata macamana. 

Hari ni nak cerita pasal kedai mee udang yang sedap di Kuala Sepetang, Perak. Kalau nak diikutkan, mee udang Mak Jah yang terkenal di sini. Tapi hari tu lalu nampak kedai ni dan kami belasah je nak cuba. Alhamdulillah berbaloi edisi terjah kami. 

Gambar kat bawah ni diambil dlm bulan December 2015 kalau tak silap. Kiranya kami dah 3 kali singgah sini makan. Kualiti makanannya dijamin konsisten sedap setiap kali kami singgah. 


Ini adalah signboard yang ada depan kedai mee udang Mak Teh.

Ini rupa pintu gerbang. Kiri dan kanan tu kedai mee udang MakTeh.

Tempat yang disediakan sangat selesa dan lapang. Ruang sebelah kiri ni cuma tempat untuk makan je.

Ruang sebelah kanan ni tempat mereka sediakan makanan dan cashier. Ada juga ruang makan.

Kedai di bahagian kiri. Gambar di ambil dari dalam kedai di bahagian kanan.

Yang ini mee udang Mak Teh special. Saiz udang nya besarrrr.....

Tengok ni.....besarnya udang.....

Ini mee udang Mak Teh biasa.

Kecik he udang mee udang biasa. Tapi tetap puas makan udang.

Di bahagian kiri kedai ada orang jual satay. Sebelum ni datang makan take ada pulak.

Rupa satay yang kami order......



Untuk sampai ke sini, kalau dari K.L menghala ke utara, kena keluar kat toll Changkat Jering. Pastu terus menghala me Kuala Sepetang. Agak jauh ke dalam dari toll tu. Lebih kurang 15 minit melalui jalan kampung. Akan jumpa kedai mee udang Mak Teh disebelah kiri. Kalau nak ke mee udang Mak Jah, terus jalan lagi lebih kurang 5 minit perjalanan.

OK.....selamat mencuba......


























Thursday, 19 November 2015

2 ramuan Vivix Shaklee untuk penyakit diabetes.

Antara fungsi utama Vivix Shaklee ialah bertindak sebagai anti oksidan. 

Dalam masa yang sama, kandungan polifenol dalam Vivix Shaklee sangat sesuai untuk pesakit diabetes.




Asid klorogenik yang ada dalam Vivix Shaklee juga boleh membantu mengawal penyakit diabetes.



Vivix Shaklee merupakan ikhtiar dan hanya menjadi asbab untuk melawan penyakit. InsyaAllah (dengan izin Allah), Vivix boleh membantu mengawal diabetes.



Saya Nisha, pengedar Shaklee di kawasan Klang.  (Penghantaran secara percuma di Teluk Pulai, Sungai Udang, Kampung Delek, Jalan Yadi, Teluk Gadong).

Inginkan produk Vivix Shaklee di atas? 

Hubungi saya : 012-5425600



Vivix Shaklee dan cinch tea bagus untuk kurus.


Selalunya bila saya sangat letih, saya akan campurkan Vivix Shaklee dan cinch tea Shaklee. 

Hasilnya memang sangat superb. Dan dalam masa yang sama cinch tea ni adalah vitamin utama untuk kurus.

Dengan kombinasi vivix dan cinch tea Shaklee, gabungan anti oksidan yang tinggi akan memberikan banyak kesan lain.

Pori kulit mengecil, kulit muka nampak flawless, masalah sinus berkurang dan yang penting lemak-lemak badan berkurang.

Rasa nya akan sedikit masam sebab vivix ni dari berries. Manakala cinch tea pula cuma ada sedikit pahit.

Yang penting hasil nya memang best...


Vivix dan cinch tea Shaklee bagus untuk kurus dan tambah tenaga.
Vivix dan cinch tea Shaklee bagus untuk kurus dan tambah tenaga.



Saya Nisha, pengedar Shaklee di kawasan Klang.  (Penghantaran secara percuma di Teluk Pulai, Sungai Udang, Kampung Delek, Jalan Yadi, Teluk Gadong).

Inginkan produk Shaklee di atas? 

Hubungi saya : 012-5425600

Warung minum pagi/petang yang sedap di Tikam Batu, Sungai Petani, Kedah.

Assalamua'laikum.

Hari ni saya nak promote warung makan yang sedap untuk minum pagi dan minum petang. Selalunya susah kan nak jumpa minum pagi atau minum petang siap ada warung untuk makan kat situ. Kalau kawasan Klang atau Shah Alam memang banyak.

Tapi kali ni saya nak cerita warung yang best ni kat Tikam Batu, Sungai Petani. Warung ni betul-betul depan deretan kedai Taman Setia Budi, Tikam Batu, 08600 Sungai Petani. Atau boleh juga cari landmark Kampung Masjid, Tikam Batu, Sungai Petani.


Gambar warung dari tepi jalan besar.

Warung ni ada 3 peniaga. Warung pertama berniaga air minuman (panas/sejuk).

Warung kedua berniaga chicken chop, lamb chop, roti jala, roti arab dan peknga. Haaaaa.....cuba teka peknga tu apa. Di Kedah, nama lain bagi peknga ialah lempeng......Heheehehhee......


Chicken chop yang sedap dan sangat murah di Tikam Batu.

Cara penyedian nya sangat teliti dan dijamin bersih.

Apa yang saya suka dengan makanan di gerai ni ialah kuah kari dia memang sangat superb. Memang puas hati. Tak macam sesetengah peniaga, kuah kari cair dan tiada isi.

Tapi di sini, kuah kari nya pekat. Terasa rempah kari dan lemak santan nya. Setiap suapan pula, akan penuh dengan daging dan kentang yang di potong halus. Memang ngam lah untuk dimakan dengan roti jala atau roti arab atau peknga/lempeng.

Dalam masa yang sama, roti arab juga boleh dimakan dengan kuah sardin.

Perghhh...memang tak menyesal lah datang sini dari jauh...

Chicken chop yang sangat murah dan pasti meleleh ayaq liuq.

Warung yang ketiga pula jual cucur udang, french fries, keropok lekor, cucur badak dan pulut udang panggang. Tapi untuk sarapan pagi, kalau bernasib baik akan dapat lah merasa pulut sambal udang yang dibungkus dalam daun pisang. 

Cucur udang, pulut udang panggang dan pulut sambal udang adalah signature dish di sini. Semuanya menggunakan udang yang segar. 

Pulut udang panggang boleh didapati panas-panas di situ. Itu yang jadi lebih sedap.

Cucur udang dan kuah kacang yang sangat sedap.

Kelebihan cucur udang dia ialah cucur udang dia rangup dan garing diluar tetapi lembut di dalam bila digigit. Lebih sedap dimakan waktu panas-panas. Manakala kuah kacang nya pula tak pedas sangat, tak manis sangat. Memang just nice lah je rasanya.


Close up kuah kacang.


Perut kenyang, hati pun riang.

Ini gambar tempat makan yang disediakan. Memang selesa dan selamat.


Antara minuman yang disediakan di warung pertama tadi.








Saya Nisha, pengedar bebas Shaklee anda. Penghantaran secara percuma atau COD di kawasan Sungai Udang Klang, Kampung Delek, Telok Gadong, Teluk Pulai dan kawasan sekitarnya.

Untuk yang berada di luar kawasan, penghantaran melalui khidmat Pos Laju, GDex atau Nationwide diseluruh Malaysia.

Hubungi saya segera. Anda akan dapat konsultasi cara makan yang betul dengan menjadi customer saya.












Call/Whatssap/Telegram : 012-5425600
Shaklee ID : 912861











Vivix Shaklee membantu menghilangkan ketagihan merokok.

Entry kali ni saya nak tunjuk testimoni kawan-kawan yang dah berjaya mengawal ketagihan merokok dengan mengamalkan Vivix Shaklee. Dan alhamdulillah ada juga yang berjaya untuk tinggalkan terus rokok. Hanya dengan izin Allah dan asbab nya dengan Vivix Shaklee.



Vivix Shaklee membantu berhenti ketagihan merokok.



Vivix Shaklee membantu berhenti ketagihan merokok.





Saya Nisha, pengedar bebas Shaklee anda. Penghantaran secara percuma atau COD di kawasan Sungai Udang Klang, Kampung Delek, Telok Gadong, Teluk Pulai dan kawasan sekitarnya.

Untuk yang berada di luar kawasan, penghantaran melalui khidmat Pos Laju, GDex atau Nationwide diseluruh Malaysia.

Hubungi saya segera. Anda akan dapat konsultasi cara makan yang betul dengan menjadi customer saya.











Call/Whatssap/Telegram : 012-5425600

Shaklee ID : 912861


Wednesday, 18 November 2015

Testimoni-Vivix Shaklee asbab untuk merawat strok.

Hari ni saya nak share stu lagi testimoni Vivix Shaklee.

Di bawah ni adalah antara testimoni Vivix Shaklee yang telah menjadi asbab untuk merawat strok. Dengan ramuan nya yang tinggi anti-oksidan, insyaAllah boleh membantu sesiapa yang sedang mengalami masalah strok untuk sembuh dan berjalan.






Di bawah ni ada diceritakan serba sedikit apakah kandungan Vivix Shaklee. Semoga bermanfaat.




Anda juga mungkin berminat untuk baca banayak lagi testimoni dari yang pernah mengamalkan Vivix Shaklee.








Saya Nisha, pengedar bebas Shaklee anda. Penghantaran secara percuma atau COD di kawasan Sungai Udang Klang, Kampung Delek, Telok Gadong, Teluk Pulai dan kawasan sekitarnya.

Untuk yang berada di luar kawasan, penghantaran melalui khidmat Pos Laju, GDex atau Nationwide diseluruh Malaysia.

Hubungi saya segera. Anda akan dapat konsultasi cara makan yang betul dengan menjadi customer saya.















Nisha

Call/Whatssap/Telegram : 012-5425600

Shaklee ID : 912861

7 smoothie diet sihat yang pantas untuk mulakan hari anda.


Nak turunkan berat badan dengan cara hidup dan amalan pemakanan yang sihat? Tapi dah bosan dengan rutin yang ada. Lebih-lebih lagi bila rutin yang sedang diamalkan menunjukkan perkembangan yang tidak memberangsangkan. Haahhahahahaha......

Apa kata cuba pulak amalkan pengambilan smoothies yang berkhasiat di bawah ni. 



1) Smoothie biji chia dan buah berry.
Untuk lebih banyak serat dan protein, tambahkan biji chia ke dalam hidangan smoothie buah berry anda. Hidangan ini memberikan khasiat nutrisi yang cukup untuk memulakan hari anda. Smoothie biji chia dan buah berry juga penuh dengan antioksidan untuk kesihatan anda.


2) Sarapan smoothie buah epal dan serbuk kayu manis.
Hidangan lazat smoothie buah epal dan serbuk kayu manis adalah antara kegemaran selebriti untuk menjaga kecergasan mereka. Cara penyediaan yang cepat, jadi anda boleh sediakan ia pada pagi yang sibuk dan berasa kenyang hingga makan tengah hari.



3) Smoothie buah betik.
Jika malam sebelumnya anda menikmati hidangan makan malam yang besar dan bangun pagi dengan perut yang tak selesa atau kembung, smoothie buah betik boleh membantu. Dipenuhi dengan enzim untuk membantu dalam pencernaan serta kalium untuk membantu mengusir natrium yang berlebihan, smoothie ini akan membantu anda memulakan hari anda dan berasa sedikit lebih ringan juga.



4) Smoothie daun bayam hijau.
Protein, serat, dan kalsium membuatkan smoothie avokado, anggur dan daun bayam hijau yang manis ini mampu bertindak sebagai ejen pembakaran lemak makanan. Dari jurulatih selebriti Harley Pasternak, smoothie ini adalah antara kegemaran di kalangan bintang muda untuk memulakan semula hari diet mereka selepas makan tanpa had di hari sebelumnya.



5) Smoothie untuk mengempiskan perut.
Mempunyai makan malam yang besar? Mulakan hari ini betul dengan smoothie berry dan buah nenas yang membantu anda menghilangkan rasa kembung perut dan rasa ketidakhadaman. Dengan memberikan tenaga tambahan, smoothie ini adalah cara yang baik untuk memulakan pagi anda setelah hari yang sibuk dengan memenuhkan perut pada hari sebelumnya.




6) Smoothie berry dan badam
Pada hanya lebih 350 kalori, 9.2 gram serat dan 15 gram protein, smoothie badam dan buah berry ini membuatkan smoothie ini sarapan yang lazat dan untuk dinikmati jika anda cuba untuk menurunkan berat badan.



7) Smoothie untuk meningkatkan metabolisma.
Mulakan hari anda dengan segelas smoothie yang mampu melakukan pembakaran lemak. Bahan-bahan seperti yang kaya dengan kalsium iaitu yogurt, badam dan brokoli dicampurkan dengan strawberi tinggi serat dan pedas kayu manis;  ini adalah antara bahan untuk meningkatkan metabolisma.





Sumber : MSN Health and Fitness
                Pop Sugar (Pop sugar photography / Jenny Sugar)
                






Saya Nisha, pengedar bebas Shaklee anda. Penghantaran secara percuma atau COD di kawasan Sungai Udang Klang, Kampung Delek, Telok Gadong, Teluk Pulai dan kawasan sekitarnya.

Untuk yang berada di luar kawasan, penghantaran melalui khidmat Pos Laju, GDex atau Nationwide diseluruh Malaysia.

Hubungi saya segera. Anda akan dapat konsultasi cara makan yang betul dengan menjadi customer saya.




















Nisha
Call/Whatssap/Telegram : 012-5425600
Shaklee ID : 912861










Wednesday, 23 September 2015

5 vitamin Shaklee untuk ibu selepas bersalin membantu banyak kan susu badan dan 3 khasiat lain.

Selepas bersalin, memang sangat digalakkan untuk mengamalkan pengambilan makanan tambahan. Tak kisah lah secara moden, tradisional atau kedua-dua nya sekali. 

Ini penting untuk "memperbaharui" semula sel-sel badan dan memberi tenaga. Keletihan membawa bayi dalam perut selama 9 bulan dan dicampur dengan tenaga sewaktu nak melahirkan bayi, ia nya bukanlah boleh hanya hilang begitu sahaja.


Set berpantang dari Shaklee. Membantu banyak kan susu badan.


Dalam set vitamin Shaklee, ada beberapa vitamin yang dicadangkan untuk diambil sewaktu dalam berpantang selepas bersalin. Antara vitamin yang dicadangkan dan kelebihannya :

🌷 Energizing soy protein (ESP).
     - ESP membantu untuk memperbaharui sel-sel badan. 
     - Ia juga penting untuk kesihatan rahim ibu. 
     - Dalam masa yang sama, ESP boleh memberi tenaga tambahan.
     - ESP adalah antara yang penting untuk menambah susu badan ibu.

🌷 Omega guard.
     - DHA di dalam minyak ikan ini bagus untuk perkembangan otak ibu dan juga bayi. Bayi akan mendapat khasiat DHA melalui penyusuan susu ibu.
     - Minyak ikan dikatakan membantu untuk mengawal stress. Ini memang perlu untuk ibu-ibu dalam pantang. 

🌷 Alfalfa.
     - Alfalfa merupakan tumbuhan hijau yang mempunyai banyak khasiat. Yang pasti ia nya mempunyai banyak khasiat untuk orang perempuan. Terutama selepas bersalin. Sehinggakan ada yang memanggilnya jamu moden.
     - Alfalfa merupakan peranan utama dalam membantu untuk merangsang pengeluaran susu ibu. 

🌷 Vitamin B.
     - Ia merupakan vitamin yang penting dalam mengawal stress dan memberi tenaga tambahan.
     - Untuk menghasilkan susu badan, pentingnya ibu-ibu untuk sentiasa tenang dan rileks.

🌷 Lecithin.
     - Lecithin terkenal sebagai vitamin untuk KURUS. 
     - Terapi ia juga berfungsi untuk membantu lebih fokus.
     - Untuk ibu menyusu pula, lecithin penting untuk melancarkan pengeluaran susu ibu. Terutamanya yang ada masalah susu tersumbat atau bengkak susu.


Dengan mengamalkan kelima-lima set vitamin berpantang selepas bersalin Shaklee di atas, 
🌹 Berjaya menyusukan anak dengan susu badan sepenuhnya.
🌹 Berjaya mendapat berat badan yang ideal.
🌹 Imunisasi badan bertambah.
🌹 Kulit lebih cantik.


Walau apa pun, di atas ni hanya asbab dan semua nya akan terjadi hanya dengan izin Allah S.W.T. Oleh itu banyak kan berdoa dan meminta dari Nya.


Berminat nak saya hantarkan ke rumah anda disekitar Klang (Teluk Pulai, Telok Gadong, Jalan Yadi, Sungai Udang, Kampung Delek), hubungi saya:

Nisha
Shaklee ID : 912861

Tuesday, 22 September 2015

Sustained release vita-C plus Shaklee yang saya suka.

Vitamin C yang saya sangat suka ialah Sustained Release Vita-C Shaklee. Ini adalah antara produk Shaklee terawal yang saya amalkan.


Sustained release vita-C plus Shaklee.


Antara kelebihan vitamin C Shaklee ni ialah ia di ekstrak dari sumber buah jagung. Sebab tu vitamin C Shaklee ni insyaAllah tak akan memudaratkan orang-orang yang ada masalah gastrik. 

Lagi satu, perasan tak ayat "sustained release" tu. Maksudnya, khasiatnya dilepaskan pada setiap kitaran jam untuk diserap oleh badan sepenuhnya. Tak adalah membazir.

Biasanya khasiat vitamin C yang lain akan dilepaskan sepenuhnya untuk diserap oleh badan. Jadi, badan akan serap apa yang perlu pada waktu tu je. Selebihnya akan dibuang oleh badan.


Sustained release vita-C plus Shaklee.


Alhamdulillah selepas amalkan vitamin C Shaklee ni, sangat jarang untuk saya demam selsema. Dan dah hampir 4 tahun, tak pernah kena demam panas. Syukur pada Allah sangat-sangat.

Dalam masa yang sama, kulit saya tak kusam macam dulu. Jerawat sangat segan-segan kat muka.

Best tau...orang perempuan ni bila bab cantik ni memang akan seronok lah kan. Hehehehe.....


Sustained release vita-C plus Shaklee.



Berminat tak nak cuba vitamin C Shaklee ni. Kalau berminat, boleh lah hubungi saya. Nak saya poskan pun boleh. Nak saya hantarkan ke rumah pun boleh. Kawasan untuk penghantaran di sekitar Klang (Teluk Gadong, Teluk Pulai, Sungai Udang, Kampung Delek, Jalan Yadi).



 Nisha
Shaklee ID : 912861

Friday, 31 July 2015

Suami degil makan vitamin sehinggalah sesuatu terjadi pada dia. Sekarang dah tak degil lagi...


Suami malas nak telan vitamin? Pelik ke situasi ni? Bagi saya memang tak pelik lah. Cuba lihat situasi di bawah ni. Agak-agaknya kalau buat bancian, dari 30 orang berapa ramai agaknya sang suami yang degil makan vitamin.


  • Berapa kali korang paksa suami masing-masing telan vitamin?
  • Nak kena sediakan vitamin-vitamin tu baru diorang nak telan?
  • Malas nak telan banyak-banyak, so diorang nak minum VIVIX aje? Sebab VIVIX ni cecair.
  • Takmo makan apa-apa vitamin selagi tak sakit? 
  • Balik ceramah nutrisi Shaklee baru terkial-kial mintak vitamin?


Saya ada kawan (lelaki) yang kalau nak beli vitamin tu habis tengok satu-satu content & mineral pada botol brand mana yang paling banyak "isi". Kalau dia pernah belajar nutritionist, orang yang cerewet (konon nya lah kan) ni sudah pasti akan pilih Shaklee kan?

Tapi sebab dia tak berapa reti nak baca label pada botol-botol vitamin (al-maklumlah, background engineering bukan nya pun medical mahupun nutrisi), dia punya buat-buat paham baca label tu sampai dah 2-3 tahun pun masih tak makan vitamin sebab katanya;  "aku tak jumpa lagi yang ada 5000mg vitamin C dalam setiap tablet".
Huh????


Umumnya, Itu lah lelaki......bila sampai tang vitamin.
  • semua perasan kuat (walaupun dah malas bersenam)
  • semua perasan sihat (walaupun asyik makan fastfood aje), dan
  • semua perasan tak payah makan apa2 pun boleh kekal kuat & sihat

Tapi video di bawah ini mengingatkan lelaki juga perlukan vitamin; terutamanya kalau tak nak suatu hari nanti hidup bergantung pada ubat. (Naúzubillah minzalik - minta-minta dijauhkan lah) 

Sebenarnya pun, kalau lelaki tu nak kekal sihat, cergas & kuat macam zaman dolu muda-muda, memang perlukan vitamin seawal mungkin, kan?

Dan, sang suami sepatutnya berterima kasih lah pada sang isteri iReach masing-masing kerana mereka yang mulanya ambil kerana menyusu/mengandung, telah menemukan kita untik menikmati Shaklee untuk sekuat & sesihat hari ini.




Lelaki Kuat Sukan Liat Nak Amalkan Vitamin Sampai Dah Nak Lumpuh? from iReach HD on Vimeo.
Yeah, banyak lelaki yang perasan kuat & sihat sampai tak nak makan vitamin. Sampai dah nak lumpuh pun masih tak percaya?





Berminat untuk membeli mana-mana produk Shaklee?

Penghantaran secara percuma atau COD di kawasan Sungai Udang Klang, Telok Gadong, Teluk Pulai dan kawasan sekitarnya.

Hubungi saya segera. Anda akan dapat konsultasi cara makan yang betul dengan menjadi customer saya.
















Nisha
012-5425600 
SID : 912861

Keluar dari zon selesa - Dah bersedia ke belum? Perlu tunggu apa lagi...

Keluar dari zon selesa......

sumber dari mamaalya.com


Bukan mudah untuk keluar dari zon selesa jika hati dan keinginan tidak kuat. 

Senaraikan cita-cita atau matlamat yang kita ingin kan. Lihat pada senarai itu. Adakah kita sudah mencapainya atau masih belum lagi atau sebenarnya masih jauh lagi sehinggakan "bayang-bayang" kejayaan tu pun tidak kelihatan.





Ianya memang tidak mudah. Tapi saya pasti, disetiap kesulitan dan kepahitan itu akan ada kesenangan dan kemanisannya. 

Apa yang saya dapat rasa sekarang, hidup saya tidak lagi membosankan dan saya akan sentiasa memastikan diri berada di dalam cas-cas positif kerana ia nya perlu untuk terus berusaha tanpa perasaan keluh kesah.

Mengikut artikel yang saya dapat dari Harian Metro ni, ada banyak benarnya kenapa kita perlu mula keluar dari zon selesa. 



Berada di tempat selesa memang seronok, namun ia tidak memberi kebaikan untuk jangka panjang. Basyar Mustapha mengajak golongan belia keluar dari zon selesa yang bersifat sementara.
Peninju hebat dunia Muhammad Ali pernah berkata mereka yang tidak berani untuk mengambil risiko tidak akan mencapai apa-apa dalam kehidupan.

Sebagai anak muda, kita digalakkan berusaha dan keluar dari zon selesa adalah satu daripada langkahnya. Namun pasti ramai yang kurang pasti dan tertanya-tanya apakah itu zon selesa.

Zon selesa adalah ruang atau situasi kita selesa berada di dalamnya. Ruang dan situasi ini lama- kelamaan membuatkan kita berasa terlalu selamat dan tidak mahu keluar daripadanya.

Menurut penulis dan pakar motivasi dari Amerika Syarikat, Bo Parrish dalam zon ini, kita tidak mengalami sebarang emosi yang ketara dan perasaan yang ada hanya statik saja.

Natijahnya kita berada di takuk sama dan tidak dapat mengeksploitasi kemampuan diri. Pada yang mula sedar dan mahu keluar dari zon selesa, kaki pula seakan-akan berat melangkah, hati berasa berdebar dan minda tidak dapat melihat kebaikannya. Itulah penangan apabila kita terlalu lama di zon selesa terutama sejak zaman muda.

Simptom zon selesa

  • Walaupun kita sibuk, namun kita masih tidak mendapat kepuasan. Impian sebenar kita masih di tahap ‘tunggu dulu’.
  • Walaupun berlaku sedikit perubahan kita berasakan tidak selesa dan berdebar.
  • Sentiasa berfikir untuk melepaskan impian bukan keselesaan sekarang.

Kenapa perlu keluar?

Kekal berada dalam zon selesa bukanlah sesuatu yang tidak bagus atau teruk sebenarnya. Siapa yang tidak suka pada keselesaan apabila kita rasa selamat dan tidak perlu memikirkan risiko dan masalah lain di luar. Misalnya berehat menonton televisyen selepas waktu bekerja, ada ibu bapa atau pasangan yang membantu kita dalam banyak perkara atau melakukan kerja rutin di pejabat seadanya asalkan ia siap memang membuatkan kita berasa selesa.

Namun, kehidupan kita hanya setakat itu saja untuk jika tiada keajaiban yang berlaku. kita tidak akan belajar benda baru, gagal melihat peluang yang ada di sekeliling dan berada di tahap yang sama dengan hanya bergantung pada nasib. Hanya dengan melangkah keluar dari zon selesa pencapaian kita akan 
mula berkembang.


Langkah keluar dari zon selesa


  • Tulis matlamat yang tepat. ‘Saya mahu kerja yang lebih baik’, adalah matlamat yang terlalu kabur. Sebaliknya katakan ‘saya mahu pekerjaan yang memberikan saya kebebasan kewangan dan kepuasan peribadi sementara masih memberikan saya masa yang cukup untuk bersama keluarga.’
  • Tulis semua pemikiran negatif yang mungkin menghalang kita daripada mencapai impian sendiri. sebagai contoh ‘saya terlalu tua untuk melakukan ini’, ‘saya tidak akan mendapat wang yang cukup untuk hidup.’
  • Apabila selesai, baca setiap pemikiran negatif itu dengan kuat dengan memulakannya dengan ayat ini ‘saya melepaskan kepercayaan negatif ini daripada ia terus menghantui hidup saya.’
  • Fikirkan apakah pencapaian atau yang kita ada yang menampakkan kita boleh mencapai matlamat kita. Walaupun tidak banyak atau tidak kuat, kita sudah ada batu loncatan.
  • Beri matlamat atau impian kita satu jangka masa. Ini akan membantu kita mengelak penangguhan.
  • Mulakan dengan memiliki satu jurnal khas. Tulis misi dan pelan untuk mencapainya dengan jelas. Dari semasa ke semasa, catatkan apa yang kita lakukan untuk mencapainya.
  • Bina jaringan keselamatan. Maksudnya, pastikan anda tahu siapa yang boleh anda hubungi dan minta nasihat pada waktu sukar. Ibu bapa, rakan baik atau mentor mungkin boleh membantu memberi motivasi.



Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 28 Julai 2015 @ 9:06 AM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/66689








Berminat untuk membeli mana-mana produk Shaklee? 

Penghantaran secara percuma atau COD di kawasan Sungai Udang Klang, Telok Gadong, Teluk Pulai dan kawasan sekitarnya. 

Hubungi saya segera. Anda akan dapat konsultasi cara makan yang betul dengan menjadi customer saya. 












Nisha 
012-5425600 
SID : 912861

Vivix Shaklee memang membantu untuk merawat soft tissue injury tetapi....

Vivix Shaklee memag membantu untuk merawat soft tissue injury. Tetapi kita mesti tak senag duduk kan kalau dalam masa yang sama banyak pulak perkara lain yang terjadi.

Yelah.....Kebanyakan orang ambil Vivix ni nak mencuba untuk merawat sakit yang ditanggung. Tetapi jika lain pulak yang "menimpa", seperti contoh brader kat bawah ni. isteri dia lah orang pertama yang akan "melenting"dulu kan.....





Jom kita dengar "keluhan"dari mulut mereka sendiri , suami isteri yang bernasib baik ni.



Lelaki Kuat Sukan Liat Nak Amalkan Vitamin Sampai Dah Nak Lumpuh? from iReach HD on Vimeo.
Yeah, banyak lelaki yang perasan kuat & sihat sampai tak nak makan vitamin. Sampai dah nak lumpuh pun masih tak percaya?



Boleh juga baca cerita brader ni di link bawah ni.
Daripada culas makan vitamin, sekarang apa sudah jadi ni brader....








Berminat untuk membeli mana-mana produk Shaklee?

Penghantaran secara percuma atau COD di kawasan Sungai Udang Klang, Telok Gadong, Teluk Pulai dan kawasan sekitarnya.

Hubungi saya segera. Anda akan dapat konsultasi cara makan yang betul dengan menjadi customer saya.











Nisha
012-5425600 
SID : 912861