Thursday 30 July 2015

Apa yang anda perlu tahu tentang cholesterol. "Baik"atau "Jahat".

Ujian kolesterol lengkap (juga dikenali sebagai lipid panel atau lipid profile) mengukur jumlah "baik" dan "buruk" kolesterol dan tahap trigliserida dalam darah anda. Kolesterol adalah lembut, lemak berlilin yang diperlukan tubuh anda untuk berfungsi dengan betul. Walau bagaimanapun, terlalu banyak kolesterol boleh membawa kepada penyakit jantung, strok, dan aterosklerosis (tersumbat atau pengerasan arteri).

sumber dari bulletindiet.blogspot.com


Pakar bersetuju bahawa lelaki perlu mempunyai pemeriksaan tahap kolesterol pertama mereka sebelum berumur 35 tahun dan wanita sebelum umur 45 tahun. Untuk kekal sihat sentiasa, anda digalakkan sentiasa melakukan pemeriksaan tahap kolesterol anda setiap lima tahun selepas umur 20 tahun.


Jika anda telah didiagnosis dengan diabetes, penyakit jantung, strok, atau tekanan darah tinggi, atau jika anda mengambil ubat untuk mengawal tahap kolesterol anda, anda perlu mempunyai ujian kolesterol tahunan tidak kira apa jua umur anda.


sumber dari lovesihat.com


Ujian kolesterol adalah sangat penting jika anda:
1) Mempunyai sejarah keluarga yang mengalami tahap kolesterol yang tinggi atau penyakit jantung.
2) Mempunyai berat badan berlebihan atau obesiti.
3) Kerap minum arak.
4) Mengamalkan cara hidup yang tidak sihat.
5) Perokok tegar.
6) Mengalami diabetes, penyakit buah pinggang, sindrom ovari polisistik, atau kelenjar tiroid kurang aktif.


Apa yang perlu anda lakukan ialah anda perlu mengetahui tahap kolesterol anda. Ujian kolesterol yang lengkap dapat mengetahui empat jenis lipid (lemak) di dalam darah.

  • Jumlah kolesterol: ini adalah jumlah kolesterol dalam darah anda.
  • Berketumpatan rendah lipoprotein (LDL) kolesterol: ini disebut sebagai kolesterol "buruk" dan terlalu banyak ia boleh membawa kepada serangan jantung, strok, dan aterosklerosis.
  • Berkepadatan tinggi lipoprotein (HDL) kolesterol: ini disebut sebagai kolesterol "baik" kerana ia membantu mengeluarkan kolesterol LDL dari darah anda.
  • Trigliserida: apabila anda makan, badan anda menukarkan kalori ia tidak perlu ke trigliserida, yang disimpan dalam sel-sel lemak anda. Orang yang mempunyai berat badan berlebihan atau kencing manis atau yang makan terlalu banyak gula-gula atau minum terlalu banyak alkohol boleh mempunyai trigliserida tinggi.



Ujian.
Ujian darah diperlukan untuk menguji tahap kolesterol anda. Selalunya, jika anda hanya menguji untuk HDL dan jumlah kolesterol, anda boleh makan terlebih dahulu. Jika anda mempunyai profil lipid yang lengkap dilakukan, anda tidak boleh makan atau minum apa-apa selain daripada air selama sembilan hingga 12 jam sebelum ujian.

Jika anda mengambil ubat-ubatan yang boleh meningkatkan kadar kolesterol anda, seperti pil kawalan kelahiran, doktor anda mungkin akan meminta anda untuk berhenti mengambil ubat-ubatan tersebut selama beberapa hari sebelum ujian.

Ujian ini biasanya dilakukan pada waktu pagi, kerana anda mungkin akan berpuasa sejak malam sebelumnya. Ujian darah adalah satu prosedur pesakit luar, biasanya dilakukan di makmal diagnostik. Prosedur ini mengambil masa hanya beberapa minit dan agak menyakitkan.

Tidak banyak risiko yang berkaitan dengan darah anda telah disediakan untuk ujian kolesterol. Anda mungkin merasa sedikit pengsan atau beberapa kesakitan atau sakit di tapak di mana darah anda tertarik. Terdapat juga risiko yang sangat sedikit jangkitan di tapak tusukan itu.


Keputusan.
Tahap kolesterol diukur miligram (mg) kolesterol setiap deciliter (dL) darah. Keputusan yang ideal bagi kebanyakan orang dewasa adalah:

  • LDL: 70-130 mg / dL (bilangan yang lebih rendah, lebih baik)
  • HDL: lebih daripada 40-60 mg / dL (bilangan yang lebih tinggi, lebih baik)
  • Jumlah kolesterol: kurang daripada 200 mg / dL (bilangan yang lebih rendah, lebih baik)
  • Trigliserida: 10-150 mg / dL (bilangan yang lebih rendah, lebih baik)

sumber dari familyherbal.net



Jika tahap kolesterol anda berada di luar julat normal, anda mungkin menghadapi risiko yang lebih tinggi untuk penyakit jantung, strok, dan aterosklerosis. Jika keputusan ujian anda tidak normal, doktor anda juga boleh memerintahkan ujian glukosa darah untuk memeriksa kencing manis. Dia juga boleh memerintahkan ujian fungsi tiroid untuk menentukan sama ada tiroid anda kurang aktif.

Jika anda didiagnosis dengan kolesterol tinggi, anda boleh memperbaiki keputusan ujian anda dengan:

  • Makan diet rendah lemak
  • Bersenam secara tetap
  • Mengelakkan menghisap rokok
  • Mengambil ubat kolesterol



Artikel ini dari sumber : MSN Health & Fitness. Medically Reviewed by George Krucik, MD

Anda juga mungkin berminat untuk membaca artikel di bawah ni.




Berminat  untuk membeli mana-mana produk Shaklee?

Penghantaran secara percuma atau COD di kawasan Sungai Udang Klang, Telok Gadong, Teluk Pulai dan kawasan sekitarnya.

Hubungi saya segera. Anda akan dapat konsultasi cara makan yang betul dengan menjadi customer saya.












Nisha
012-5425600 
SID : 912861

No comments:

Post a Comment