Wednesday 19 November 2014

Membantu untuk menghilangkan uric acid supaya gout dan sakit sendi tidak menghantui hidup anda.

Asid urik biasanya tidak merbahaya kepada kesihatan.Tetapi jika asid urik tinggi dalam badan boleh menyebabkan gout, batu karang dan kegagalan buah pinggang. Menghilangkan asid urik bagi penghidap masalah sakit sendi dan gout adalah penting. Tetapi untuk yang menghidapi sakit batu karang, asid urik tinggi mungkin bukan punca utama nya.  Banyak cara yang boleh dilakukan untuk menghilangkan asid urik ni samada secara tradisional atau secara moden. Secara moden pula kita boleh pilih samada menggunakan ubat-ubatan dari hospital atau mengamalkan pengambilan makanan tambahan.

Asid urik adalah bahan kumuhan berlebihan yang tidak dibuang melalui air kencing (urin) dan berkumpul di dalam sendi. Bahan kumuhan ini adalah berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin (yang terdapat secara semulajadi dalam makanan).




Ihsan dari google.

Tanda-tanda mengalami asid urik tinggi:

1) Gout lazimnya menyerang ibu jari kaki.
2) Iu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit.
3) Serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba, kerap kali semalaman.
4) Sendi yang diserang menjadi bisa sehinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan.
5) Sakit mungkin berlarutan berhari-hari, atau sekurang-kurangnya 1-2 minggu untuk reda jika tidak dirawat.
6) Sakit mungkin menyerang kembali selepas berminggu atau bulan.
7) Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.


Asid urik tinggi juga boleh menyebabkan benjolan akibat asid urik berkumpul di bawah kulit dipanggil "tophi". Ia juga boleh membentuk batu karang akibat asid urik yang berkumpul disaluran urinari (air kencing). 


Antara makanan yang perlu dielakkan ialah:

1) Organ dalaman seperti hati, paru-paru, ginjal dan otak.
2) Ikan bilis, ikan kembung dan ikan sardin.
3) Daging cincang.
4) Ekstrak daging, ragi (seperti Marmite) dan kiub rebusan daging.
5) Makanan bercengkerang seperti ketam, udang dan kerang.



Antara rawatan tradisional yang biasa di dengar ialah dengan mengamalkan minum air campuran cuka epal campur minyak zaitun. Caranya, sesudu minyak zaitun dan sesudu cuka epal dicampurkan dalam setengah gelas air bersuhu bilik. Amalkan setiap pagi sewaktu perut kosong. InsyaAllah akan kurang dan mungkin boleh hilang asid urik dalam badan.

Satu lagi cara, boleh diamalkan minum air jus campuran seperti di bawah ni. Amalkan setiap hari juga sehingga nampak kesannya.



Atau boleh juga mencuba supplement dari Shaklee. Set yang dicadangkan ialah Alfalfa Shaklee dan Omega Guard Shaklee.

Alfalfa Shaklee ialah makanan yang beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon dan darah. Ia juga mampu melegakan sakit artritis akibat dari asid urik tinggi.


Omega Guard Shaklee pula asid lemak omega 3 yang penting yang tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. DHA dan EPA pula boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggiyang lebih rendah dan kepekatan darah, melincirkan saluran darah dan peredaran darah yang lancar. Berfungsi sebagai anti keradangan, Omega Guard membantu untuk mengawal rasa sakit akibat diserang asid urik yang tinggi.

Jangan risau tentang pesakit gout tak boleh ambil makanan sumber laut. Ini kerana Omega Guard Shaklee ini tidak melalui kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan kerana kaedah ini akan memusnahkan sesetengah nutrien dan tidak boleh menapis kandungan logam yang merbahaya. 

Shaklee menggunakan kaedah proses penyulingan proprietari tiga molekul untuk mengekstrak asid lemak omega-3 yang paling tulen dan semulajadi dan menyingkirkan bahan2 merbahaya. 

Nota kaki: Omega Guard Shaklee akan mencairkan darah. Jika ada masalah luka atau sedang mengambil ubat mencairkan darah seperti clopidogrel (plarix) atau warfarin (Coumadin), sila dapat kan nasihat doktor sebelum mengambil Omega Guard Shaklee.




Dapatkan konsultasi cara pemakanan yang betul dengan menjadi customer saya. 

Perlukan produk di atas atau mana-mana produk Shaklee? Sila hubungi saya segera.

Penghantaran (COD) secara percuma di kawasan Sungai Udang Klang, Teluk Pulai, Telok Gadong dan kawasan disekitarnya.

Credit: shashamohamed.com
           online.mdpekan.gov.my
           arthritistoday.org


Hubungi:

Nisha

Call/Whatssap/Telegram: 012-5425600

SID 912861

FB page: Simple_healthy_life

No comments:

Post a Comment