Thursday, 22 May 2014

Makanan tambahan untuk ibu-ibu lebih bertenaga.

Sebagai ibu kepada anak2 yang masih kecil dan masih memerlukan sepenuh perhatian dari ibu bapa nya, memang memerlukan kesabaran yang tinggi, fokus yang baik dan yang penting mempunyai tenaga yang cukup untuk meyelesaikan tugas2 harian.

Pengalaman yang paling tak best sekali apabila kita mengalami keletihan yang melampau tetapi banyak urusan yang belum siap.Sampaikan ada waktu nya yang rasa mcm nak menangis sangat sebab ada kerja rumah yang tak siap lagi tapi rasa dah tak boleh "bawa" dah badan ni.

Untuk mengatasi masalah letih ni, yang paling asas kita perlu ambil adalah multivitamin +  vit B. Bagaimana memilih multivitamin yang bagus? Ia nya bergantung kepada kandungan yang ada di dalam multivitamin itu sendiri. Tetapi, kita ni bukan lah nutritionist atau doktor atau yang mempunyai latar belakang di dalam bidang perubatan. Jadi, untuk memudahkan, apa yang kita perlu tahu multivitamin yang bagus harus lah mempunyai 3 komponen penting. Stimulants ---> untuk meningkatkan metabolisma; Substances ---> yang menukar nutrien kepada tenaga; Kalori ---> penggerak utama dalam badan. 

Untuk produk Shaklee, multivitamin yang dimaksudkan ialah VitaLea. Di bawah ni saya lampir kan ingredients yang ada di dalam VitaLea Shaklee.



Bagaimana pula vit B bertindak untuk memeberi tenaga? Vit B akan menukarkan nutrient dari makanan yang kita ambil (protin, karbohidrat,lemak) kepada tenaga. Dengan pengambilan vit B yang konsisten juga boleh membantu untuk mengawal stress, mengawal dari mengalami migraine dan ia nya juga antara supplement yang disarankan kepada yang mempunyai masalah diabetes.


Untuk extra energy, terutamanya pada ibu2 mengandung di bulan puasa atau yang menyusukan anak di bulan puasa;  atau yang tidak mengandung atau tidak menyusukan tapi mempunyai hari yang sangat sibuk, ada 2 jenis lagi makanan tambahan yang disarankan. Energizing Soy Protein (ESP) + Performance Drink (PD) dari Shaklee.



PD Shaklee mempunyai campuran elektrolit OPTI-LTYETM  proprietari dengan campuran unik karbohidrat yang memberikan tenaga segera dan berkekalan untuk hari anda. Ia juga memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina.

ESP Shaklee pula memberikan bekalan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten. Protin yang terdapat dalam ESP Shaklee akan bertukar kepada tenaga yang diperlukan oleh badan.


Cara pengambilan makanan tambahan Shaklee. (bukan bulan Ramadhan)

Pagi sebelum sarapan, ambil 3 sudu besar ESP + 2 sudu besar PD. 
Selepas makan tengahari, ambil 1 biji VitaLea + 1 biji vit B-Complex.

Cara pengambilan makanan tambahan Shaklee di bulan Ramadhan.

Sebelum makan sahur (sewaktu sedang menyiapkan sahur), ambil 2 susu besar ESP + 2 sudu besar PD. Saya kurangkan ESP sebab takut nanti kenyang sangat tak boleh nak makan sahur.

Selepas makan sahur, dekat2 nak masuk waktu Syuruk tu, boleh lah ambil 1 biji VitaLea + 1 biji vit B-Complex. Saya jarak kan waktu makan dua vitamin ni sebab VitaLea tidak digalakkan diambil bersama minuman bersusu. Akan mengganggu penyerapan "iron" dalam VitaLea oleh badan. 


Nota kaki: Penyerapan VitaLea yang baik oleh badan jika diambil bersama vitamin C.


Credit: www.webmd.com & www.wholehealthmd.com



Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee?




Nisha
SID 912861
012-5425600
FB: Simple_healthy_life